تاریخچه :

در سال ۱۳۵۶ شمسی اتحادیه رادیو و تلویزیونهای آسیا و اقیانوسیه ( ABU ) تصمیم میگیرد که در مرکز خود را در تهران مستقر نماید لذا با مذاکراتی که با رئیس وقت سازمان رادیو و تلویزیون ایران صورت میگیرد با استقرار دفاتر اتحادیه بین المللی رادیو و تلویزیون های آسیا و اقیانوسیه ( ABU ) در تهران موافقت میگردد . بعد از اینکه انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی ” قدس سره شریف ” به اوج خود میرسد اتحادیه رادیو تلویزیون ( ABU ) تصمیم میگیرد که مرکز خود را به کشور مالزی انتقال دهد و ساخت این مجموعه در سال ۱۳۶۲ همزمان با ریاست جناب آقای محمد هاشمی پس از مطالعاتی بر روی مدارک مربوط به ساختمان مذکور انجام میگیرد و به دستور ایشان عملیات ساختمانی مجددا شروع میگردد و در نتیجه اولین ساختمان که معروف به ساختمان شیشه ای می باشد در سال ۱۳۷۰ افتتاح و مورد بهره برداری قرار میگیرد .

ساخت و ساز بقیه سالها که در زیر زمین و جنب ساختمان شیشه ای می باشد ادامه پیدا نموده تا اینکه در زمان ریاست جناب آقای دکتر لاریجانی و بنا به دستور ایشان در ساخت و ساز سالنهای همایش جهت تشکیل سی و دومین اجلاس اتحادیه رادیو و تلویزیون های آسیا و اقیانوسیه با عمده تغییراتی در نمای داخلی ساختمان تسریع گردید . این بنا در سال ۱۳۷۳ با تاسیس شرکت مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما و تعیین آقای حسین حاجی پور به عنوان مدیر عامل  این مرکز شروع به کار نمود و در سال ۱۳۷۴ با تشکیل سی و دومین اجلاس ABU رسما افتتاح گردید . و پس از آن مدیریت پروژه تکمیلی مرکز همایش و پی گیری ساخت و ساز ساختمان اجلاس سران کشورهای اسلامی به مدیر عامل مرکز همایش آقای حسین حاجی پور محول شد و به این ترتیب پانزده هزار متر مربع به فضای موجود مرکز اضافه گردید .

مرکز همایش ها دارای ۶ تالار مجهز جهت برگزاری همایش های بین المللی و داخلی با نام های : خواجه نصیر ؛ مولانا ؛ شیخ مفید ؛ شیخ بهائی ؛ عطار و فیض ، ۲ تالار چند منضوره با ام های ابن سینا و خورشید ؛ دو تالار غذا خوری با نامهای سفره خانه و شمس ، چایخانه سنتی ، مجموعه تالارهای مذاکرات ؛ ۲۰ اتاق در قسمت اداری ؛ فضایی جهت پذیرایی بین جلسات ( لابی اصلی ) فضایی جهت برپایی نمایشگاههای تخصصی و جانبی اجلاسها و مجموعه مقامات و پارکینک اختصاصی می باشد .

لازم به یادآوری است که تالار خورشید اولین ساختمان معلق در خاورمیانه می باشد که وزن آن بالغ بر ۴۵۰ تن می باشد که یکی از زیباترین معماریهای این مجموعه را به خود اختصاص می دهد .

مرکز همایش های بین المللی ساز مان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران بمنظور برگزاری گردهمایی های داخلی و بین المللی اعم از ملی ، منطقه ای و فرا منطقه ای بصورت کاملا پیشرفته و مدرن و دارا بودن امکانات برتر از جمله تجهیزات تشریفاتی ، صوتی و تصویری ، فناوری اطلاعات با تالارهای مختلف و سالن های گوناگون برای اهداف متنوع طراحی و احداث و در حال ارائه خدمات برتر به مشتریان خود می باشد .

با توجه به پیش بینی‌های انجام گرفته و با بهره جوئی از بهترین تجهیزات، مرکز همایشهای بین المللی صدا و سیما تاکنون مجری برگزاری شمارمتعددی همایش در سطح کشوری و بین المللی بوده است. مرکز همایشهای بین المللی صدا و سیما به عنوان مجهزترین و گسترده ترین مجموعه تالارهای سمیناری کشور با ایجاد محلی امن و راحت برای برقراری ارتباطات مفید بین سازمانی و اشاعه فرهنگی در جوامع بین المللی پذیرای مدیران و کارشناسان روابط عمومی های کلیه ارگانها و سازمان های مختلف داخلی و خارجی بوده و با بکارگیری ابزاری مدرن همیشه بهترین ها را برگزار می نماید.​

  1. تثبیت برند مرکز بعنوان برند برتر کشوردر زمینه برگزاری همایش ها و ارائه خدمات برتر .
  2. کسب سهم عمده بازار در حوزه ارائه خدمات برتر و برگزاری همایش های منطقه ای و فرا منطقه ای .
  3. پیشرو بودن در ارائه بهترین و متنوع ترین صنعت در سطح کشور .
  4. دانش سازمانی ؛ تجهیزات مدرن و بروز در راستای افزایش میزان رضایت مشتریان .

این مرکز در نظر دارد در سایه مدیریت کیفیت جامع ( TQM ) و مفاهمه ساختارمند به نقطه بهینه ارتباطات با مشتریان خود برسد . مرکز همایش های بین المللی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران با رسالت ارائه برترین همایش ها در سطح منطقه ای و فرا منطقه ای و بین المللی به منظور برآورده سازی خواسته های مشتریان و ارتقائ سطح رضایت آنها و بهبود مستمر فرآیندهای سازمان سیستم مدیریت یکپارچه IMS را مستقر و جهت دستیابی به اهداف خود سیستم های زیر را مد نظر قرار دهد :

  1. توسعه زیرساخت ها به منظور دستیابی به استانداردهای برتر خدمات .
  2. استفاده از دانش روز و تکنولوژی برای ارائه خدمات با کیفیت .
  3. تلاش در جهت افزایش رضایت مندی مشتریان .
  4. تلاش مستمر و همگانی جهت دستیابی به بهبود مداوم کیفیت خدمات .
  5. فراهم نمودن محیط کاری مناسب جهت پرسنل .
  6. آموزش هدفمند و کاربردی برای کارکنان در جهت بهبود مستمر تمامی فرایند ها و فعالیت های سازمانی .
  7. ورود به بازارهای جدید با هدف افزایش سودآوری ، گسترش تنوع و افزایش خدمات بهینه ، شناسایی مشتریان بالقوه و ارزیابی مستمر پتانسیل های بازار .
  8. کنترل و کاهش مصرف انرژی و حفظ محیط زیست .
  9. پیشگیری از بروز حوادث کار و ارتقاء سطح ایمنی و بهداشت محیط کار .
  10. کنترل و کاهش ضایعات .
  11. توجه ویژه به شایسته گرایی در انتخاب تامیین کنندگان .